جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    در زمینه فقه / رساله توضیح المسائل- احکام / پيشگفتار
    ويژگيهاى «رساله حاضر»

    ويژگی‌هاى «رسالۀ حاضر»

    با عنايت به اين نكتۀ مهمّ، فقيه بزرگوار و مرجع عاليقدر، حضرت آية اللَّه العظمى مظاهرى«مدّظلّه‌العالى»، در تنظيم «رسالۀ عمليّه» خود، در صدد رفع اين مشكل برآمده و بدين لحاظ، اقدامات ذيل را انجام دادند:

    1. از ابتداى تدوين اين رساله، معظّم له، مباحث مهمّى از فقه كه در رساله‏‌هاى دیگر نیامده و مشتمل بر مسائل مورد نیاز مكلّفین در امور شخصى (مانند احكام خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، شكار، نذر، قسم و...) و تنظیم روابط اجتماعى (مانند احكام معاملات، وكالت، شفعه، كفالت و...) و همچنین مسائل مربوط به سیاسیات فقه (مانند احكام قضاء و شهادات، حدود، قصاص و دیات، انفال و...) و نیز مسائل مستحدثه (مانند احكام بانك، بیمه، سرقفلى، تشریح و پیوند اعضاء، تلقيح و...) است را به آن افزودند و به اين ترتيب، رساله عمليّۀ معظّم له، در اوّلين طبع (سال 1373)، با اضافات بسيارى نسبت به ديگر رساله‏‌هاى عمليّه، منتشر شد.

    2) در طبع چهارم اين رساله (سال 1375)، معظّم‌له، ملحقّات مفصّلى را كه مشتمل بر سى و هفت عنوان از اهمّ مسائل مربوط به واجبات و محرّمات اخلاقى است، در طى یکصد و نود و پنج مسئله، تنظيم فرمودند و به اين ترتيب، رسالۀ توضيح المسائل، به يك سلسله از مهم‏ترين مسائل اخلاقى مورد ابتلاء و نياز جامعۀ اسلامى براى تزكيه و تهذيب نفس، نيز مزّين گرديد. اين مسائل، همانا، مسائلى است كه در حقيقت، بايد آن را «فقهِ فقه» يا «فقه اكبر» ناميد، چنان‌که مسائلى كه در مورد احكام و مناسك شرعى است را «فقه» يا «فقه اصغر» ناميده‏اند و واقع آن است كه احكام و مسائل‏ «فقه اكبر»،

    صفحه 12

    از حيث رتبه و شأن، نه تنها از احكام و مسائل‏ «فقه اصغر» كمتر نيست، بلكه از آن‌رو كه مكلّفين در زندگى فردى و اجتماعى خود به اين مسائل، نياز دائم‌ى‏تر و بيشترى از اكثر احكام فقهى و حقوقى دارند و نيز از حيث تأثير و تأثّر عميق و قابل توجّهى كه از ناحيۀ اين دسته از دستورات الهى بر فرد مسلمان و اجتماع اسلامى مى‏رود و همچنين از جهت وظايف سنگين و تكاليف خطيرى كه بر عهدۀ حكومت و نظام‏ اسلامى، در راستاى تأمين هر چه بهتر زمينه‏‌هاى رشد و گسترش فضائل و پاكی‌‌ها و جلوگيرى از پيدايش و توسعۀ رذائل و پليدی‌ها، در جامعۀ دينى وجود دارد، به مراتب، مهمّ‏تر از احكام فقهى و حقوقى صِرف است.

    3) در طبع هفتم (سال 1379) نيز، معظّم له، بخش سوّمى به كتاب، افزوده‏‌اند كه طى آن، يك دورۀ كامل از اصول عقايد اسلامى را به صورت قابل فهم براى عموم خوانندگان، تأليف و تدوين فرموده‌‏اند.

    اگر چه نگارش اصول عقايد اسلامى در آغاز رساله‏‌ها و كتب فقهى در ميان فقهاء پيشين «رضوان‌اللَّه‌عليهم» روش نيكو و شيوۀ مرسومى بوده است و بدان اهتمام نيز داشته‏‌اند، امّا در دوره‏‌هاى اخير، در ابتداى كتب فقهى و رساله‏‌هاى عملى، اين بخشِ مهمّ از معارف دينى حذف شده، با اينكه بر طبق نظر همۀ مراجع عاليقدر، «مسلمان بايد به اصول دين، اطمينان داشته باشد و از اين جهت نمى‏تواند در اصول دين تقليد نمايد، بلكه بايد آن اصول را از روى دليل، به فراخور حال خويش و به اندازۀ دانش و آگاهى خود، بداند» و بر اين مطلب در اوّلين مسئله از رساله‏‌هاى عمليّه، تصريح شده است.

    از سوى ديگر، عمل مؤمنانه و باورمندانه به احكام شريعت و مقيّدشدن به قوانين و مقرّرات الهى، وابستگىِ تمام به ايمان عقلى به مبدأ و معاد و نبوّت و امامت دارد و چنان‌که در ابتداى سخن نيز آورديم، اساساً هدف آفرينش انسان نيز رسيدن به كمالات توحيدى است.

    ناگفته روشن است كه در هنگام بحث از اصول دين، نمى‏‌توان به روش فتوايى و مسئله‏‌اى عمل كرد، چرا كه فتوا، تنها، عَرضۀ حكم و عَرضۀ حاصلِ استنباط و اجتهاد،

    صفحه 13

    بدون استدلال و نقد و انتقاد است، ولى در اصول دين، بايد استدلال كرد و نقدها و شبهه‏‌ها را طرح و پاسخ داد، زيرا مقصود اصلى، استحكام عقايد است و اين جز با استدلال، صورت نمى‏‌پذيرد.

    از اين‌رو در بخش سوّم اين رساله، يك دوره از «اصول دين»، به همين شيوه، ولى در عين حال با رعايت اختصار و با صرف نظر از مطالب فنّىِ كلامى، فلسفى و عرفانى، مورد بحث قرار گرفته است و از اين‌رو در هر فصل، برخى از براهين و ادلّۀ مربوطه، به‌گونه‏‌اى برگزيده شده كه اين برهان‌ها، اوّلًا نياز كمترى به مقدّمات علمى و توضيحات فنّى فراوان داشته باشد تا براى عموم خوانندگان قابل درك باشد و ثانياً داراى شواهد قرآنى نيز باشد. به اين ترتيب رسالۀ حاضر، مشتمل بر شمّه‏‌اى از همۀ علم دين‏[1] در سه بخش (احكام، اخلاق، اعتقادات) است و تنظيم رسالۀ توضيح‌المسائل، با چنين روش و شيوه‏اى، تا جايى كه ما اطّلاع داريم، براى اوّلين بار صورت پذيرفته است. البته واضح است كه آنچه در بخش‌هاى سه‌گانۀ اين رساله آمده است، در حقيقت صورت‌هاى مسائل است و نه شرح و تفصيل آن و اگر خواننده‏اى به دانستن دلايل و تفصيل هر مسئله و هر مطلب، علاقمند باشد، طبعاً بايد با ارتقاء سطح دانش و آگاهى خود، به كتب استدلالى و تفصيلى مراجعه نمايد.

    از درگاه خداوند متعال و در سايۀ عنايات ويژۀ حضرت ولىّ اللَّه الاعظم «ارواحنا‌و‌ارواح‌العالمين‌لتراب‌مقدمه‌الفداء»، توفيقِ «معرفت و شناخت هرچه بهتر» و «عمل و اقدام هرچه خالصانه‌‏تر» به «دين و معارف دينى» را براى همۀ خوانندگان محترم و آحاد جامعۀ اسلامى به‌ويژه جوانان عزيز و آينده‌‏ساز، مسئلت مى‏‌كنيم. بمنّه و كرمه و ما توفيقنا الّا باللَّه.[2]

     

    مؤسّسۀ فرهنگى مطالعاتى الزّهراء«سلام‌الله‌علیها»‏



    [1]. در روايتى از پيامبر گرامى«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم» « علم»، منحصر به سه شاخه، شده است: «اصول دين»، «اخلاق»، «فروع دين» و غير از اين سه، فضليت شمرده شده است: «انَّمَا الْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: آيَةٌ مُحْكَمَةٌ او فَريضَةٌ عادِلَةٌ او سُنَّةٌ قائِمَةٌ وَ ما خَلاهُنَّ فَضْلٌ»(بحار الانوار، ج 1، ص 211، باب 6، ح 5).

    [2]. خوانندگان محترم براى دريافت پاسخ سؤالات شرعى خود، می‌توانند با «دفتر حضرت آية اللَّه العظمى مظاهرى‌مدّظلّه‌العالى، امور استفتائات و پاسخ به مسائل شرعى» در قم و اصفهان، مكاتبه فرمايند.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365